ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

שאלה:

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

תשובה:

ברוב השנים שאינן מעוברות, ראש חודש אדר הוא יומיים: ל' שבט. א' אדר. בשנה מעוברת (בשנה הבאה – תשפ"ז) – אדר העיקרי הוא אדר ב' – ואז: ר"ח אדר א' – הוא יומיים. (כי שבט מלא – 30 יום) ור"ח אדר ב' הוא יום אחד [כי אדר א' – בשנה מעוברת – לעולם הוא חסר (29 יום)].

מכל מקום, לעניין השמחה סוף סוף החל מר"ח אדר שמו עליו ונקרא 'אדר' אף שהוא – ל' שבט.

כך דעת הש"ך ז"ל, מחבר פירוש 'שפתי כהן' על השלחן ערוך לפני כ400 שנה, בספרו 'תקפו כהן' (סוף סי' ק"ל), שעניין "מרבין בשמחה" זה החל מא' דראש חודש אדר. מצד שני, רבי חיים קנייבסקי הורה שכל זאת היא רק מיום ב' של ר"ח אדר, והבוחר יבחר.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה