פסח

שינה קודם בדיקת חמץ

שאלה:

אדם שעייף מאד ויגע מעבודות הפסח ורוצה לנוח קמעא ולישון קודם בדיקת החמץ כדי שיהיה מוחו צלול לבדוק היטב בחורין ובסדקין את כל החדרים מן החמץ, האם רשאי לישון ולהניח שומר שיעירו לאחר זמן מה כדי שיקיים מצות בדיקה בצלילות הדעת ?

תשובה:

במקרה שהאדם עייף מאד ויש חשש שאם לא ישן לא יבדוק כראוי, המיקל לישון בתחילת הלילה ולהניח שומר שיעירו לאחר זמן מה, יש לו ע"מ שיסמוך. אמנם בהמשך הלילה שאז הוא זמן שינה לכל, אין להקל בזה, שיש לחוש שירדם השומר.

כ"כ בספר "אור לפארו" [להרה"ג רפאל צימטנבוים ריש סי' תלא], מי שהיה בדרך לצורך פרנסתו והגיע לביתו בליל י"ד והוא עייף ויגע וחושש שאם יבדוק החמץ מיד לא יוכל לתת דעתו כראוי לבדוק היטב מרוב עייפותו, מותר לישון מעט ולנוח כשינת עראי, ויזהיר לאחד מבני ביתו שיעירנו לאחר כחצי שעה לבדוק החמץ. וכל זה בתחילת הלילה, אבל אם הגיע לאחר שתים ושלוש שעות מן הלילה, בזמן שדרך בני אדם לישון, לא מהני שיזהיר לבני ביתו שיעירוהו, דערבךערבא צריך (סוכה כו.). עכ"ד. והב"ד להלכה בחזו"ע (עמ' מב).

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה