כיבוד הורים

קריאה לבן בשם אבי בפניו

שאלה:

יש לאבא שלי שני שמות, וקוראים לו תמיד בשני שמותיו, ובני שיחי' קרוי על שמו בשני שמותיו, אמנם אנחנו משתמשים בדר"כ בקריאתנו לבן רק בשמו הראשון, ורציתי לשאול האם יש חשש לקרוא לבני בשם זה בפני אבי ?

תשובה:

אם יש לאביו שני שמות ונקרא כך תמיד בשני שמותיו ואין קוראים לבן אלא בשם אחד בלבד, אין בזה חשש. אמנם אם האב פעמים נקרא כך ופעמים נקרא כך, אע"פ שהמיקל בזה יש לו ע"מ שיסמוך, מ"מ טוב שיקרא לבן בשם חיבה וכיו"ב.

נראה שיש להתיר בזה ע"פ מה שכתב הט"ז (סי' רמ ס"ק ה) לבאר טעם האיסור לקרות לאדם אחר ששמו כשם אביו בפניו בזה"ל: דיסבור אביו שקורא אותו. וכן מי שעומד לשם יסבור כן, ולכן אין חילוק כלל אם פלאי הוא או לא. ע"כ. ומתבאר שעיקר הטעם דהוי כעין זילותא במה שנראה שקורא לאביו בשמו, א"כ נראה דכל כה"ג שלעולם אין קורין לאביו אלא בשני שמות עד שנעשה זה כשם אחד ממש, כל היכא שקורא לבנו רק בשם האחד, תו ליכא למיחש. וכן מצאתי בס"ד להגאון רבי יצחק רבינוביץ' ז"ל (מתלמידי הגר"א) בשו"ת דרכי תשובה (סי' א, דף יז) שכ"כ להדיא. כיע"ש.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה