חשש ניחוש בפתיחת ספר קודש?

שאלה:

ראיתי מקצת אנשים שכאשר הם רוצים לעשות דבר מסויים שיש להם בו ספק, הם פותחים בספר קודש וקוראים את הפסוק או המאמר שנפתח להם ועושים מעשה ע​ל פי זה, ורציתי לשאול האם אין בזה חשש משום ניחוש ?

תשובה:

אין בזה חשש ניחוש, ומצינו שכך נהגו גם גדולי עולם.

כתב מרן בש"ע (יו"ד סי' קעט ס"ד) בית תינוק ואשה, אף על פי שאין נחש יש סימן. וכתב הרמ"א, וכן מותר לומר לתינוק פסוק לי פסוקך. ע"כ. וכתב הגאון מהריק"ש ז"ל בערך לחם (שם) דמ"ש מרן "תינוק" יש סימן, יש מפרשים תינוק היינו שנולד לו בן. ויש מפרשים שאומר לו פסוק לי פסוקך. "ונראה לי דלכולי עלמא מותר לפתוח בתורה לראות הפסוק העולה, כי היא חיינו, וכמו שמצינו ביאשיה (יומא נב: הוריות יב.) שעשה מעשה על פי מה שמצא ספר תורה גלול באותו פסוק. וכן עמא דבר". עכ"ל. וכ"כ מרן החיד"א ז"ל בשיורי ברכה (סי' קעט ס"ק ו) משם הגאון רבי אליהו הכהן ז"ל מאיזמיר (בעל שבט מוסר) שקיבל כן מרבותיו. ע"ש.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה