בן אדם לחברו

חשש משום לא תהיה לו כנושה

שאלה:

יש אדם שעובד איתי יחד באותה עבודה והוא חייב לי כסף על הלואה שהלויתי לו לפני זמן רב, ונראה כאילו הדבר נשכח ממנו, ואינני יודע אם הוא זוכר את החוב או שמא הוא מתעלם מכך במכוון, ורציתי לשאול האם מותר לי להזכיר לו שהוא חייב לי כסף, או שיש בזה חשש משום לא תהיה לו כנושה.

תשובה:

אין בזה חשש, ורשאי לשאול אותו האם אתה זוכר שהלויתי לך כך וכך מעות, וכ"ש אם הוא באופן שאינו יודע אם יש לו מעות להחזירו או שיש בידו מטלטלין או נכסים למכור בחובו, וכ"ש אם ידוע שיש לו, אין בזה איסור.

שעיקר האיסור של לא תהיה לו כנושה הוא דוקא כשיודע באופן ברור שאין לו מה לשלם, כמבואר בספר כסף הקדשים (סי' צז ס"ב), וכתב שעיקר האיסור הוא ע"פ המבואר בפסוק "העני עמך" לא תהיה לו כנושה, דהיינו שהוא עמך בגדר עני ודאי ואתה יודע ומכיר בו שאין לו, על זה היא האזהרה שלא להיות לו כנושה ע"ש. ובפרט אם יש ברשותו "בית" או "מטלטלין" שיכול למוכרן בחובו, כמבואר בש"ע הגר"ז (חו"מ דיני הלואה סי' יב) שכתב, כל הנוגש את העני והוא יודע שאין לו מה יחזיר לו, "לא מעות ולא מטלטלין" עובר בל"ת, שנא' לא תהיה לו כנושה. ע"כ. וכ"כ בספר אמרי יעקב (שטרן, על ש"ע הרב שם ס"ק כב) שה"ה לענין דירה, והעיר שלפ"ז אין מצוי כ"כ שיעבור אדם על איסור זה, דבדרך כלל רוב ההלואות הם פחות משיעור שויות דירה של הלוה, וא"כ אין בו איסור נגישה. ואפילו אם הדירה אינה בבעלותו אלא גר בשכירות, מ"מ רוב האנשים יש להם מטלטלין שע"פ הדין חייבים למכרם. ע"כ.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה