כשרות

חביתה שעבר עליה לילה

שאלה:

מחמת הלחץ שיש בבוקר בהכנת האוכל לילדים, אישתי נוהגת להכין לילדים את הכריכים מהלילה קודם השינה, ורציתי לשאול האם יש חשש להכין להם כריכים עם "חביתה" מחשש "ביצה קלופה שעבר עליה הלילה" ?

תשובה:

יש להקל בזה, ובפרט באופן זה שלא עבר עליה כל הלילה מתחילתו עד עמוד השחר, שיש להקל בזה בפשיטות כהסכמת כמה מגדולי ישראל שבאופן זה אין חשש כלל.

כ"כ בשו"ת ישכיל עבדי ח"ז (סי' מד אות ד) וכתב, דאין לנו אלא מה שאמרו רז"ל ביצה קלופה, דקים להו ששורה עליהו רו"ר, אבל ביצה מטוגנת נר' דאין בה חשש סכנה, דאינה שורה עלייהו רו"ר, דאין לך בו אלא חידושו, רק ביצה קלופה שנאמרה בדברי רז"ל, לא ביצה מטוגנת, דכיון שנתערב בה שמן וכדומה הרי נשתנתה מברייתה. ע"כ. וכ"כ עוד בספר מעין אומר חי"א (סי' לג) שנשאל בזה מרן הגר"ע יוסף ז"ל, והשיב שבחביתה המעורבת עם עוד דברים אין חשש גילוי. ע"ש. ויש לצרף כאן סברא נוספת שכתב בשו"ת אור לציון ח"ה (פל"ז אות ה) שאין לאסור שום בצל וביצה שעבר עליהם הלילה, אלא כשעבר עליהם כל הלילה, אבל אם שהו רק חצי לילה או בתחילת הלילה, אין לחוש לגילוי. וכ"כ עוד בספר פסקים ותשובות (סי' קטז) משם הגר"ח קניבסקי.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה