תפילה

השכבה לחכם

שאלה:

רציתי לשאול על מה שראיתי כמה פעמים כשעושים השכבה לחכם, אומרים "מרן הרב פלוני" או "שר התורה" פלוני, האם אין בזה חשש להזכיר תארים כאלו כשפונה בתפלה לפני הקב"ה ?

תשובה:

אין בזה חשש והדבר מותר, וכפי שהעידו כמה חכמים שהמנהג פשוט לעשות כן.

אע"פ שמצינו בספר חסידים (סי' תת) שלא יאמר אדם תרפא את אבא 'מארי' או ל'אדוני' אבא רפא וכו'. והוא מטעם שאין גבהות לפני המקום ב"ה. מ"מ זהו דוקא כשמתפלל לפני הקב"ה בלשון נוכח, וכמ"ש הגאון רבי אלישע דנגורז"ל בספר גדולות אלישע (סי' רמ ס"ק כה), ונראה שמה שאנו אומרים בהשכבה על אביו אבא מארי ועט"ר וכן על רבו אומר "מו"ר עט"ר", אינו ענין לזה, דהא דאסרי דוקא כשמזכיר את ה' בתוך תפלתו כמו אלישע שאמר אלהי אליהו, וכיון שאמר אלהי, א"כ לא שייך לומר אדוני שאין גבהות, וכן כשמתפלל לנוכח ואומר יהי רצון מלפניך שתרפא לאדוני אבי, זהו אסור, אבל בענין ההשכבה שאינו מדבר לנוכח וגם אינו מזכיר ה' לית בה מיחוש. עכ"ד.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה