תורה

השארת ספר פתוח

שאלה:

רציתי לשאול האם יש חשש להשאיר ספר פתוח לזמן קצר משום חשש שכחה ?

תשובה:

כתבו הפוסקים שאף כשמשאיר הספר לזמן קצר יש חשש, ולכן יש ליזהר בזה.

כ"כ הגאון רבי חיים פלאג'י ז"ל בספר כה"ח (סי' כ אות יא) בזה הלשון, ויזהר שלא יניח הספר פתוח ויצא אפילו על מנת לחזור תכף, כי גורם לידי שכחה כנודע. ע"כ. וכ"כ עוד בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה (סי' חיו"ד נו) שאין חילוק בין זמן ארוך לזמן קצר, דהרי אפילו כדי ייבוש היריעה אסור להניח הספר פתוח בלא מפה. ועוד לפי מה שהביא הש"ך שיש מלאך בשם ש"ד שומ"ר דפי"ם הממונה על מי שמניח ספר פתוח להשכיח תלמודו, הרי פשוט דזה המלאך הממונה על זה משתדל למצוא הזדמנות למלאת את תפקידו, ותיכף שרואה מי שהוא השאיר ספרו פתוח אפי' לרגעף מכיון שהוא ממונה על השכחה, הרי מוצא לו הזדמנות זו להשכיח את לימודו, לכן האיש הנלבב עליו להזהר שלא להניח הס' פתוח, שלא יתןמקום דריסת רגל להמלאך ח"ו. עכת"ד.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה