נטילת ידים

הנוגע בגוי צריך ליטול ידיו?

שאלה:

אני עובד במקום שאנחנו מפקחים על אתר בניה שעובדים שם עובדים זרים, ופעמים שהם ניגשים אלי לומר לי שלום ואני לוחץ להם את היד, ושמעתי פעם שהנוגע בגוי צריך ליטול ידיו, האם כך ההלכה למעשה ?

תשובה:

מעיקר דין התלמוד והראשונים אינו צריך ליטול ידיו וכן המנהג פשוט. והמחמיר על עצמו ליטול ידיו (בפרט בגוי העובד ע"ז) תבא עליו ברכה. וכן מצינו לכמה מרבותינו זצ"ל שהחמירו על עצמם ליטול ידיהם או לטבול אחר הנגיעה בגוי, ונראה שנהגו כן דרך חומרא וחסידות לפי רוב קדושתם.

כ"כ רבינו אליהו מני ז"ל בספר זכרונות אליהו (מע' נו"ן אות יא) שהביא דברי הגר"ח פלאג'י ז"ל בשו"ת לב חיים שכתב להחמיר בזה, וכתב ע"ז, ולפי קוצר דעתי נראה שאין צריך, וסיים ע"ז, "ואם הלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר, ובפרט שדבר זה שנוגע ביד גוי הוא שכיח הרבה ואם היה צריך נטילה לא היו שותקים ממנו לא ראשונים ולא אחרונים". וע' פלא יועץ (מע' טומאה) שהזהיר להתרחק מליגע בגוי, אבל לא לענין להצריכו נטילה, שהטומאה שלו אינה יוצאה בנטילה, כיון שלא אמרו חז"ל צריכה נטילה. ע"כ.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה