שבת

האכלת תינוק בשבת ע״י ״נגיסון״

שאלה:

רציתי לשאול האם מותר בשבת להאכיל תינוק ע"י "נגיסון" (כלי זה עשוי כמין עיגול שמורכבת עליו רשת שמכניסים לתוכה פרי קשה והרשת מחזיקה את הפרי כדי שלא יסתכן התינוק ח"ו ע"י בליעת הפרי, באופן שהתינוק מוצץ את המיץ מתוך הפרי דרך נקבי הרשת), או שמא יש לחוש בזה משום איסור בורר ?

תשובה:

אין בזה איסור בורר, ויש להקל בזה אף במציצת ענבים.

נראה דדמי למ"ש בשו"ת הרא"ש ז"ל (כלל כב אות ט) שנשאל בענין מים שיש בהם תולעים אם מותר לשתותם ע"י מפה, או דהוי כבורר או משמר. והשיב, שמותר לשתות דלא שייך בורר ומשמר אלא במתקן הענין קודם אכילה או שתייה שיהא ראוי לאכילה או לשתייה, זהו דרך מלאכה, אבל אם בשעת שתייה מעכב הפסולת שלא יכנס לתוך פיו אין זה מעין מלאכה ומותר. עכ"ד. והב"ד בב"י (סו"ס שיט) וכ"פ מרן בש"ע (סי' שיט סט"ז). ומבואר מדברי הרא"ש הנ"ל, דכלהיכא שאכילתו וברירתו באים כאחד, אין זה נחשב דרך מלאכה אלא דרך אכילה או דרך שתיה. וע"ע בספר ישועות יעקב (סי' שכ ס"ק ה) מה שביאר בסברת הרא"ש הנ"ל. וכיו"ב כתב בספר מנוחת אהבה ח"ב (פ"ז סמ"ה, עמ' רנט) שמותר לתינוק למצוץ מבקבוק שבפיו מוצץ אע"פ שבאופן זה הפסולת תשאר בבקבוק, שבכל אלו המקרים לא שייך איסור בורר הואיל וברירתו ושתייתו באים כאחד. ע"כ.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה