כיבוד הורים קדיש תפילה

אמירת "הריני כפרת משכבו"

שאלה:

רציתי לשאול האם מותר לומר על אביו "הריני כפרת משכבו" כל הי"ב חודשים או שצריך לפסוק זמן מסויים כפי שנהגו לענין אמירת הקדיש ?

תשובה:

אין צריך לפסוק מאמירת הריני כפרת משכבו בתוך י"ב חודש, ולכן צריך לאמרו כל הי"ב חדש.

אע"פ שכתב הרמ"א (יו"ד סי' שעו) שנהגו לפסוק באמירת הקדיש שלא לאמרו י"ב חודש שלמים, מ"מ כתב מהר"י עייאש ז"ל בספר שבט יהודה (סי' שעו) דשאני אמירת קדיש שנאמרת בציבור לכן אם אומרו כל י"ב חודש הוי גנאי טפי דמחזי כאלו עדיין לא זכה, משא"כ באמירת הריני כפרת משכבו שהוא מזכיר בינו ובין עצמו או בפני אדם א' או שנים ליכא חשש גנאי. ואפילו כשיזדמן לאומרה ברבים לא חילקו דהוי דרך עראי. ע"ש. וכ"פ עוד בשו"ת ישכיל עבדי ח"ח (חיו"ד סי' לא) שיש לומר הריני כפרת משכבו כל הי"ב חדש ואין צורך לפחות, ואין ללמוד ממ"ש הרמ"א לעניןקדיש, שאין ללמוד ממנהגא בעלמא לדין המפורש בתלמוד. ע"ש.

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה