רפואה תפילה

אכילה לפני התפילה לצורך תרופה

שאלה:

יש לי הכרח ליטול תרופה מסויימת ג' פעמים ביום (אחת ל – 8 שעות) למשך שבוע ימים, והרופא אמר לי שאני צריך ליטלה דוקא לאחר האכילה ע"מ שלא תהיה נטילתה על בטן ריקה שדבר זה יכול להזיק לי, ורציתי לשאול האם מותר לי לאכול קודם התפלה לצורך כך, כי לענין נטילת התרופה בכל אופן אני מוכרח לעשות כן קודם התפלה ?

תשובה:

אדם שע"פ ציווי הרופאים מוכרח ליטול תרופה שהנוטלה קודם האכילה יכולה היא להזיקו או לגרום לו תופעות לוואי, אם יש לו הכרח ליטלה קודם התפלה, רשאי לאכול טרם נטילתה, אמנם לא יאכל אלא כשיעור המוכרח לו ע"מ שלא תזיק לו נטילתה.

כ"כ להקל הגר"ד הרפנס בשו"ת ויברך דוד (תפלה, סי' פג, ב). וכן ראיתי עוד בספר "תורת חכם ברוך" ח"ב(שיעורי הגאון רבי ברוך בן חיים ז"ל, סי' פט ס"ק יב) שעל מ"ש מרן שאוכלים ומשקין לרפואה מותר, כתב, דבכלל זה מי שצריך לאכול ולשתות לפני התפלה מפני שלוקח מיני תרופות שיש צורך ליטול אותן עם אוכל או שתיה, אמנם עליו לאכול רק כפי השיעור הנצרך כדי שלא יגרמו לו התרופות היזק או תופעות לוואי, ואין להרבות באכילה ללא סיבה מוצדקת. עכ"ד.  

התשובה נכתבה על ידי

הרב יוסף סעדו

מורה הוראה בבית המדרש "תפארת בבא סאלי"

ראש חודש שמחה

דיון בבית משפט בחודש אדר

האם יש עניין לדחות דיון בבית משפט דווקא לחודש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

מרבין בשמחה באדר

במה מתבטא "מרבין בשמחה" של חדש אדר?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

שמחה כבר מ-ל׳ שבט?

מאחר שראש חודש אדר הוא שני ימים, האם יש מצווה להרבות בשמחה כבר מתאריך ל' שבט?

לקריאת התשובה

ראש חודש שמחה

חשיבות ראש חודש אדר

מה החשיבות שיש לראש חודש אדר?

לקריאת התשובה